Podstawa współczesnego marketingu

Współczesne nauki o zarządzaniu przeżywają swoje złote lata. Od czasów powstania naukowej metody zarządzania przeszły one istną rewolucję, która poprowadziła je od punktu w którym skupiały się na optymalizowaniu zdolności produkcyjnych do nastawienia skupiającego się na zaspokajaniu potrzeb klienta, czyli czystego marketingu. Jednym z jego filarów jest tak zwana segmentacja klientów.

Grupy docelowe

Segmentacja klientów opiera się na podzieleniu rynku na grupy docelowe według określonych kryteriów
Autor zdjęcia: perzonseo

Segmentacja klientów opiera się na podzieleniu rynku na grupy docelowe według określonych kryteriów. Mogą być nimi przykładowo wiek, płeć, poziom aktywności w internecie – praktycznie wszystko. Podział ten umożliwia zastosowanie wobec określonych grup konsumentów tych narzędzi marketingowych, na które określona grupa jest szczególnie wrażliwa, a także wystosowanie oferty na te produkty i usługi, na które dana grupa zgłasza szczególne zapotrzebowanie.

Kluczowym warunkiem udanej segmentacji klientów dobór odpowiednich kryteriów segmentacji. Kryteria te dzielimy na kilka grup, mogą to być kryteria ekonomiczne,geograficzne, ekonomiczne, społeczne lub bardziej zaawansowane kryteria warunków zakupu, oferowanych korzyści czy też wzorców konsumpcji.

Przykładowo grupą docelową dla producentów taniego wina będą konsumenci mniej ceniący sobie bukiet smakowy danego trunku, lecz zwracający większą uwagę na jego moc i niewygórowaną cenę. Środki do prania nabywana są najczęściej przez kobiety, co determinuje formy i kształt przekazu zawartego w reklamach danego rodzaju produktów. Ciekawym przykładem jest też wpływ segmentacji klientów na czas emisji spotów reklamowych – te oferujące ubezpieczenia na życie, renty pod zastaw hipoteki czy inne produkty kierowane do grupy docelowej jaką są emeryci są zazwyczaj emitowane cały dzień bez wyróżnienia szczególnej pory; emisje reklamowe dla osób pracujących pojawią się najczęściej w godzinach popołudniowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *